2024-07-02 00:00
Casper

Dagen efter att skolan tagit slut så blev det att packa bilen för att åka till Norge för två dagars fiske.

Jag och Moa hade planerat detta under våren och det var äntligen dags att åka. Första dagarna började dock med vandring upp till en liten hytta vid Vettisfossen som vi bodde i två nätter för att sedan ta bilen till Romsdalsfjorden där båten väntade.

Förra gången jag fiskade i Norge var under gymnasiet 2018 då vi åkte en vecka till Fröya för marinbiologi och fiske. Tanken var att efterlikna fiskesättet vi använde oss av då, vilket innebar att fiska grynnor på allt mellan 6 till 20 meters djup med jiggar mellan 10 till 20 centimeter och tyngre skallar på allt mellan 40 och 100 gram.

Det är alltid både spännande och nästan lite jobbigt att fiska nya vatten tycker jag. Spänningen när man inte riktigt vet vad som väntar nere i vattnet är otroligt härlig men känslan av att inte veta vilken typ av fiske eller plats som är hetast för stunden kan sätta en del press på mig. Men det är också det som är charmen med det.

När vi kom ner i båten så började jag direkt kolla djupkartan och leta grundtoppar. Jag hittade ganska snabbt ett ganska fint ställe med en hel del grund inom ett större område så vi åkte dit. Fiskade av en del av ställena utan egentligen någon kontakt fram till lunch då jag lyckades peta upp dagens första som blev en liten bleka.
Middagen var räddad!

Efter en god köttfärssoppa till lunch så började fisket lossna lite. Fler hugg blev det och några fiskar fick se insidan av båten. Moa lyckades efter några missade hugg landa sin första bleka! Otroligt kul att få vara med på det och se lyckan efter alla kast. Dagen rullade på och vi höll oss ganska jämna i antal fiskar mellan varandra tills Moa smällde till och drog upp största fisken för dagen som var en väldigt fin torsk.

Efter den fisken drog vi oss hemåt och helgrillade en av blekorna vi hade fått upp. Vi fyllde den med persilja, chili, vitlök och smör och rullade in den i folie. Serverades med kokt potatis grillad sparris, grillad citron och en kall sås på creme fraiche, pesto och vitlök. Magiskt gott!

Andra dagen så började vi fiska av de ställen som var bäst dagen innan för att få upp lite självförtroende. Det var dock lite segt till en början men något hugg och nån fisk fick vi upp. Sen drog vi oss ut längre ut mot havet och letade nya ställen. Där hittade vi lite fisk och hade ganska mycket hugg men dom va lite petigare. Utsikten var dock väldigt fin och fikat gott så det gick ingen nöd på oss. När eftermiddagen kom gled vi tillbaka till gårdagens ställen för att testa lyckan. Där hittade vi lite mer fisk och riktigt sakta fiskade jiggar precis över botten gav en del torsk vilket var väldigt kul.

De sista torskarna fick avsluta fisket i Norge för denna gång. Det blir dock inte sista för det här gav mersmak.